connectedtonamibia.reismee.nl

Op bezoek bij Ida, het hostel en Mangetti West

Maandagochtend staan we vroeg op, we hebben veel bezoeken op de agenda staan. We beginnen bij Ida haar kleuterschool. Ida heeft deze kleuterschool zelf opgezet en runt deze onder twee grote bomen. Als we aankomen is Ron verbaasd over het grote aantal kinderen. Het lijkt wel of het aantal ten opzichte van februari verdubbeld is. Het is duidelijk dat Ida in een behoefte voorziet. Terwijl Ian en Ingrid de meegebrachte kleertjes en zeep, die in zeer goede aarde vallen, uitdelen, praat Ron met Ida bij. Ida blijkt mooie dingen voor elkaar te hebben gekregen qua sponsoring. De kinderen krijgen nu een keer per dag pap, en twee keer per week fruit van een nabijgelegen farm. Het afdak is helaas nog niet gerealiseerd, maar hier werkt Ida wel aan. Ian gaat samen met de kindjes bellen blazen, geweldig om te zien hoe de taalbarrière dan wegvalt. Aan blanke volwassenen zijn de kinderen wel gewend, maar blanke kindjes met blonde haren zien ze praktisch niet, de kindjes willen dan ook graag aan Ians velletje voelen.

Na dit bezoek gaan we naar Tsumeb om de banden te verwisselen, als dit is gebeurt merken we hoeveel stabieler de auto daarna rijdt. Na nog wat inkopen en een bezoek aan het internetcafé om het weblog bij te werken rijden we richting Tsintsabis om daar het Hostel te bezoeken. Ron en Samende, de manager van het Hostel, praten bij en we merken meteen dat Samende de touwtjes erg goed in handen heeft. Hij geeft leiding, stelt regels en grenzen en zorgt dat alles als een geoliede machine draait. Fijn om dit te merken! We lopen rustig over het terrein en zien dit ook aan het hostel…alles is spik en span. Het is al laat, dus we spreken af dat we dinsdagmiddag terug komen om verder te praten, en aansluitend gezamenlijk met miss Betty, het schoolhoofd om tafel gaan.

In het donker rijden we terug naar de farm. Het is een hele belevenis om in het donker het hek te vinden, maar het lukt. We schuiven na een lekkere douche aan voor een heerlijke maaltijd, en daarna rollen we alle drie ons bedje in. Het was een mooie intensieve dag!

Dinsdag begint onze dag weer vroeg. Een bezoek aan Mangetti West staat op het programma. In Mangetti West hebben we al een kleuterschooltje neergezet en zijn we nu bezig met de voorbereidingen van een nieuw project. Dit project houdt het uitbreiden van het schoolgebouw en het realiseren van een onderkomen voor de leraren in. Het reizen gaat nog hobbeliger dan in februari, er is nu geen wateroverschot, maar het rijden over een totaal droge mulle zandweg maakt de rit niet eenvoudiger en zeker niet sneller. We hebben de 4 x 4 echt nodig, evenals bijna de dubbele tijd. Bij de school aangekomen hebben we een goed gesprek met de heer Kaventuna, het schoolhoofd.

Tijdens ons vorige bezoek hebben we een stappenplan en taakverdeling afgesproken we nemen met hem de stand van zaken door. De heer Kaventuna heeft inmiddels de mondelinge toezegging van een sponsor voor de zonnepanelen, deze toezegging moet nog wel op papier gezet worden. De tanks en de steunen voor de watertanks zijn nog niet geregeld. We spreken de acties nog eens met de heer Kaventuna door en zetten een en ander nog eens op papier, net als de taakverdeling. Na dit officiële gedeelte bezoeken we de 4 klassen, waar we kleding, belleblazers en leuke spullen van onze sponsor uitdelen. Dit valt in zeer goede aarde. In alle klassen worden liedjes gezongen, het is heerlijk die swingende en blije kinderen bezig te zien.

Na Mangetti West hebben we weer een lekker stuk zandweg terug voor de boeg. Onderweg hebben we nog een spannend moment als we een enorme truck tegenkomen die vol met koeien zit. Wie gaat er achteruit? Gelukkig zit Ron aan het stuur en is ook de chauffeur van de truck een behendig bestuurder… We zijn even bang dat de vrachtwagen kapseist, maar het gaat allemaal goed….

Als we weer bij het Hostel in Tsintsabis zijn hebben we een afspraak met Samende. Hij laat weer zien dat het Hostel in heel erg goede handen is. Misstanden worden stevig aangepakt! We maken nog wat afspraken omtrent onder andere het toegangsbeleid en daarna zijn we klaar om naar miss Betty (hoofd van school) te gaan. Het overleg verloopt voorspoedig en we kunnen constructieve afspraken maken. Een lange vermoeiende en mooie dag!

Groetjes Ian, Ingrid en Ron

Ellis

ik krijg een ernstig deja-vu gevoel. What about India, Bangalore, ongeveer 2 jaar geleden?? Goed om te zien dat alle inspanningen daar tot resultaat leiden! Ben erg benieuwd naar foto's. Vanaf vrijdag hebben we geen internet verbinding meer dus dan moet je het even zonder mijn berichtjes doen. We pakken de draad wel weer op als we allemaal terug zijn in Nederland! Nog veel plezier he!

maria van zutphen

Wat hebben jullie in korte tijd veel goed werk gedaan,en dat de missie deze keer weer is geslaagd als ik het reisverhaal lees. Fijn om te horen ! Dan kun je weer met een fijn en goed gevoel naar huis.Het is voor Ingrid en Ian toch een hele ervaring, dat je inspanningen daar ook beloond worden.Verder veel werkplezier, en geniet ook van het mooie land!

Toos & Ton Verbruggen

We zijn enkele dagen naar Müsterland geweest en hebben 2 dagen met Gero en Monika van de Stichting Noah's Ark opgetrokken. Ze zijn zeer geïnteresserd in onze projecten.
Het geeft een supergevoel dat het hostel aan en behoefte voldoet en al de jaren van inspanning niet voor niets zijn geweest.Doe ze allen de hartelijke groeten. Toos