connectedtonamibia.reismee.nl

Vreugde Guest Farm, ‘Door Zon naar Water’

Ons bezoek aan de Vreugde Guest Farm staat in het teken van ons project ‘Door zon naar Water'. Dit project is voor de David Khamuxab school nabij Outjo, waar we een waterpomp op zonne-energie willen installeren. Vanuit Nederland zijn er al veel contacten tussen ons en Danie, Elsie, Danie junior en Rachel, de eigenaren van Vreugde Guest Farm, geweest. Er zijn offertes vergeleken en vragen over en weer gesteld...kortom we zijn goed voorbereid.

Vrijdagmiddag hebben we een afspraak met de Boerenvereniging. De boerenvereniging kun je vergelijken met een plaatselijke belangenorganisatie van boeren. Er worden veel zaken rondom het boerenleven besproken, veranderingen en wet- en regelgeving worden doorgenomen en behoorlijk bediscussieerd. Een aantal leden van de boerenvereniging is sterk bij de school betrokken en zo is ook ons contact met hen ontstaan. De boerenvereniging zal voor de stichting optreden als lokale partnerorganisatie en zij zullen de werkzaamheden voor ons nauwgezet volgen. Zij hebben ruime ervaring met zonne-energie op hun eigen farms. Vandaag presenteren we onszelf als stichting en bespreken we het ‘Door zon naar water' project. Het is een redelijk lange zit (3,5 uur) voor een presentatie van 10 minuten, maar we genieten van deze inkijk in het boerenleven hier. Na de vergadering worden we uitgenodigd om mee te eten, wat we ook lekker gezellig doen.

Terug op de farm gaan we bij het bushmanvuur zitten dat hier iedere avond wordt gemaakt. We maken kennis met een Nederlands gezin dat ook op reis is, en we nodigen ze uit om de volgende dag met ons mee te gaan om de school te bezoeken. De dingen die wij zien en meemaken beleef je als toerist niet.

Zaterdagochtend rijden we samen met Danie en Elsie en het Nederlandse gezin naar de school. Hier gaan we samen met de beoogde installateur (NEC) van de waterpomp en de zonnepanelen het terrein inspecteren en de offerte bespreken. We worden welkom geheten door onder ander de Chief, het schoolhoofd en een heleboel zingende kinderen.

De inspectie van de bestaande waterbron en het omliggende gebied verloopt snel waarna we ons terugtrekken met NEC, de chief en zijn counselors, het schoolhoofd en Danie. Er is uitgebreid de tijd om onze vragen te stellen en mogelijke alternatieven door te nemen. We krijgen op basis van dit gesprek echt de bevestiging van ons gevoel dat NEC de partij is om mee samen te werken. Het zijn betrokken mensen die meedenken. De community heeft nog allerlei wensen om nog meer met zonne-energie te doen, maar Ron is meteen heel duidelijk. Laat eerst zien dat je goed met deze installatie omgaat, dat de school en de tuin goed draaien en dat je de installatie goed verzorgt.

De installatie zal 30.000 liter water per dag opleveren. Dit is ruim voldoende voor de school en de bijbehorende moestuin. De tuin levert eten op voor de kinderen in het hostel bij de school. Daarnaast leren de kinderen hoe ze fruit en groente kunnen verbouwen. Voor ons een mooie oplossing om de dure dieselgeneratoren te vervangen door schone en betrouwbare zonne-energie pompen.

NEC zal naar aanleiding van dit gesprek de komende dagen een nieuwe calculatie en bijbehorende offerte voor ons opstellen, die we aanstaande maandag ontvangen. Deze offerte kunnen we dan nog bespreken met Dani. Als we afscheid nemen hebben we allemaal een erg goed gevoel over deze bijeenkomst.

Weer op de farm gekomen hebben we een rustige middag aan het zwembad. De afgelopen dagen zijn druk en intensief geweest, nu is het even tijd voor rust. Zondag nemen we een rustdag en bezoeken we in de ochtend Hannes. Hij is de buurman van Dani en ook lid van de boerenvereniging. Hij heeft zijn hele farm op zonne-energie en hij heeft nog waardevolle tips voor ons. Maandag gaan we samen met Dani junior en Rachel naar Etosha wild park. We hebben een fantastische dag. We zien olifanten, leeuwen, giraffen, neushoorns, hyena......het was een top dag.

Vandaag ontvangen we de nieuwe offerte van NEC. Deze bespreken we met Dani en hieruit komen nog een paar vragen en acties voor de komende dagen uit. Vanochtend verlaten we Vreugde guest farm en reizen we verder naar Swakopmund in het westen van Namibië aan de zee. Hier gaan we lekker 2 dagen uitwaaien en relaxen.

Baie groet Ian, Ingrid en Ron

Ellis

Het klinkt allemaal heel goed, een prachtige combinatie van het nuttige en het aangename! Fijn dat jullie nu eindelijk giraffen hebben gezien!! Ontspan nog lekker samen en geniet vooral ook van elkaar! Wanneer komen jullie deze kant weer uit?

Toos

Baie dankie voor jullie mooie en verhelderende verhalen!
Goede tekstschrijver(ster) voor onze website misschien.......

Tineke Wieringa

Fantastisch zoals de samenwerking er uitziet tussen de betrokken partijen, het NEC en onze stichting. Fijn voor jullie om het zo te ervaren en nu toe aan een paar dagen ontspannen met elkaar! Geniet ervan!