connectedtonamibia.reismee.nl

Swakomund, Windhoek en afscheid

23 februari

Samen hebben we besloten om van verblijf te veranderen. Fé en Joop gaan naar een Bed en Breakfast guesthouse. Ron en Toos naar het appartementen-complex waar ook Gero en Monika wonen zodat we beter voor elkaar bereikbaar zijn om de voortgang van de projecten te bespreken.

We gaan naar het paardenproject van Gero en Monika. Zij sponsoren de verzorging van het paard, de lessen voor de kinderen en de fysiotherapeute. Het paard is speciaal opgeleid om met begeleiding van een fysiotherapeute gehandicapte kinderen ' rijles' te geven. De resultaten die hiermee bereikt worden zijn verbluffend. Kinderen voelen zich na een aantal sessies één met het paard en kunnen na verloop van tijd zich beter bewegen. Pracht project.

In Swakopmund hebben we nogal wat dingen te regelen zoals het betalen van de wegenbelasting en meer van dat soort praktische zaken. We informeren ook hier bij een garage naar nieuwe schokbrekers( zijn niet al te best meer) voor de auto. Helaas moeten de schokbrekers in Zuid-Afrika besteld worden en kan men niet de garantie geven wanneer deze zullen arriveren. Toch maar in Windhoek proberen of daar een betere oplossing voor dit euvel te vinden is.

24 februari

Ons reisprogramma voor vandaag is Sandwich Harbour. Een dagtrip naar de Swakop River Wetlands en de duinen van de Atlantische Oceaan. Vroeger was dit een natuurlijke haven die inmiddels helemaal door het oprukkende zand is opgegeten. Voorheen hebben hier 250 mensen gewoond maar ook hun huizen zijn voor eeuwig in de duinen opgenomen. Een klein gedeelte van wat eens een huis was is nog zichtbaar en herinnert aan wat eens was. Fé en Joop maken een trip naar de duinen van Walvis Bay om zich te laten verrassen wat de zandduinen nog allemaal aan flora en fauna te bieden heeft.'s Avonds het weblog bijgewerkt en de foto's hiervoor uitgezocht.

25 februari

Met Gero en Monika gaan we naar de slumps van Swakopmund. We bezoeken een kleuterschool . Ron deelt fruit uit aan de kinderen. Sommige kinderen nemen een hap en doen daarna de appel in hun rugzakje om dit later mee naar huis te nemen. We gaan daarna naar een soep-keuken, waar de minst bedeelden twee keer per week een maaltijd krijgen. Voor dit project worden enkele grote zakken met groenten afgegeven zodat men wat extra's kan aanbieden voor de volgende maaltijd.

Vervolgens is het de beurt voor een kunstnijverheid vrouwen-project. Men maakt sieraden van kralen die door winkels in Swakopmund en Windhoek gekocht worden voor de wederverkoop. We doen een bestelling van een 20 tal armbanden waar het aids symbool in is verwerkt. Na de lunch wordt het tijd om naar het internetcafé te gaan om ons weblog te versturen en de nodige telefoontjes af te werken.

26 februari

We gaan naar een 'gemütliche Bauermarkt'. Er worden allerlei producten direct van het land verkocht en men kan er heerlijk ontbijten. Klaas en Dolly schuiven later ook aan. Het is een gezellig samenzijn onder prachtige palmbomen.

's Middags treffen we Klaas en Dolly weer om nu over de projecten en de toekomstplannen voor onze Stichting te praten. Klaas vertelt uitgebreid over zijn ideeën omtrent het San schoolfonds. Nu ze van plan zijn om naar het noorden te verhuizen, kan hij de San scholen en de kinderen die echt hulp nodig hebben beter bezoeken en daardoor een beter beeld krijgen over hun achtergrond zodat men zeker weet welke kinderen echt financiële hulp bij hun studie nodig hebben.

27 februari

We nemen niet alleen afscheid van Swakopmund maar ook van onze partners van de Duitse Stichting Noah's Ark : Gero en Monika.

Onze terugreis gaat wederom naar Windhoek, maar eerst gaan we nog naar Klaas en Dolly in Walvis Bay. Dolly heeft een heerlijke lunch klaar gemaakt en gezamenlijk genieten we van een heel fijn samenzijn bij dit super hartelijk gezin. In Windhoek gaan we naar hetzelfde B&B als op de heenweg. We zullen hier weer de zonen van Klaas en Dolly, Alwyn en Pieter, ontmoeten. En zoals bij een goed afscheid van dit imponerend land hoort zullen we ons verblijf later afsluiten met een braai, georganiseerd door Alwyn.

Onze reis zit er bijna op. Wij hebben erg genoten van de bijzondere tijd die we samen in Namibië hebben doorgebracht .Dank voorallereacties en jullie support. Wij hopen dat we jullie hebben mee kunnen laten genieten en iets van de sfeer over hebben kunnen overbrengen.

Tot de volgende reis!

Fé, Toos, Joop en Ron