connectedtonamibia.reismee.nl

Outjo en op weg naar Swakopmund

20 februari 2011

Voor we afreizen naar Outjo maken we nog een tour door een gedeelte van het park. We nemen de route: olifamtspad. Olfanten komen we helaas niet tegen, wel heel veel andere dieren en vogels. Vanuit Etosha rijden we naar het zuiden in de richting van Outjo. Hier heeft Klaas (onze contactpersoon in Namibie) een afspraak gemaakt om een Buschman school te bezoeken. We verblijven op de Vreugde Guestfarm bij Elsie en Dani. Zij zijn beide zeer betrokken en praten honderd uit over de school. Ze zijn zeer enthousiast over de mensen die er werken, maar minder enthousiast over de overheid die te weining middelen verschaft.

Die avond hebben we een overleg bij de Boerenvereniging en de NAU (Namibian Argriculture Union). Dit zijn 2 belangrijke vertegenwoordigende organen van de boeren (belangrijk in Namibie ee zijn zijn hier dan ook heel veel boeren). We hebben overleg met hun vertegenwoordigers omdat zij de school ook steunen. De Buschman hebben in deze regio een aantal farms van de regering gekregen. Als goedmaking voor al het land dat ze decennia lang hebben afgepakt. De Buschman zijn echter geen boeren maar jagers. De verenigingen proberen hun te helpen bij het boeren. De kinderen moeten echter ook naar school en over de school die opgericht is voor deze farmers daar gaat het gesprek dus over. Hoe kunnen ze een en ander goed aanpakken en hoe zouden ze tot de bouw van een hostel kunnen komen (de afstand is voor veel kinderen niet te bereizen). Na een constructieve bijeenkomst sluiten we de avond af met een wijntje en gaan we morgen de school bezoeken.

21 februari

Op weg naar de Serengkop school. We rijden een half uur over een goede weg en daarna nog ruim 3 kwartier over een heel slecht pad. Als we bij de school aankomen wacht ons een 'koninklijke ontvangst'. We worden ontvangen met een traditionele Buschman dans en het hele dorp en de school is uitgelopen. Er is een heel officieel programma en we worden welkom geheten door de chief en zijn councelers (raadgevers) en namens de school door Magdelena het hoofd van school.

Na het volkslied en een gebed beginnen de toespraken, met tussendoor dans en liedjes van het schoolkoor. De chief neemt als eerste het woord. Hij vertelt over de geschiedenis van de Buschman en hoe het dorp en de farm zich hebben ontwikkeld in korte tijd. Hij schetst een duidelijk en reeel beeld. Oover stap voor stap zaken oppakken en samenwerken met de overheid. Ron vertelt iets over de stichting en welke projecten we reeds hebben uitgevoerd. Na nog meer dans en zang maken we een ronde door de school. De overheid financiert alleen de school die heel snel groeit. Ze zijn begonnen met 3 klaslokalen en er worden nu al 3 bijgebouwd, er zijn momenteel 100 leerlingen en men verwacht komend jaar een verdubbeling. Een hostel is er niet en veel kinderen slapen buiten of in de klaslokalen. Magdalena en de chief verwachten op termijn een hostel nodig te hebben voor 100 tot uiteindelijk 200 kinderen.

Na een uitgebreid gesprek met Magdalena blijkt dat de bouw van een hostel zonder de overheid niet mogelijk is. We geven hun een aantal tips over hoe ze het betrekken van de overheid aan zouden kunnen pakken. Daarnaast nemen we nog een kijkje bij de waterpomp voor de school. Deze draait nu met een dieselpomp. Met Magadlena en een aantal farmers overleggen we de mogelijkheden om hier een solarpomp van te maken. Het is nu een oude pomp en vaak is de diesel op. We nemen na een enerverend bezoek afscheid. Maar eest hebben we voor de kinderen fruit meegenomen en schoolspullen (papier, (kleur) potloden en knuffels) voor de school. Ron gaat samen met een andere leraar nog bellen blazen, hillariteit alom.

De mensen die hier werken zijn zeer gedreven en kundig, echter voor het opbouwen van zo'n snel groeiende school heb je de overheid nodig. De investeringen zijn gigantisch, mede door moeilijk bereikbare locatie.

'S-avonds hebben we overleg met 2 farmers over de mogelijkheden van een solar waterpomp voor de school. Na een uitgebreide bespreking spreken we af dat als wij terug zijn in Nederland, wij een projectvoorstel schrijven om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn voor een solar waterpomp. De farmers gaan dan aan de slag met de capaciteit van de pomp en de zonneschermen en de bijbehorende kosten. Als alles dan helder is moeten we als stichting bepalen af we in dit project kunnen en willen investeren.

22 februari

Vandaag gaan we op weg naar Swakopmund, dit is gelegen aan de westkust van Namibie in een woestijngebied (is heel erg droog). Hoe verder we naar het westen rijden hoe drooger het wordt. We gaan hier nog enkele projecten van de stichting Noah's Arch bezoeken en een paar dagen relaxen.

Ingrid

Nog een paar dagen! Fijn dat jullie ons mee hebben later genieten, dat we mee konden kijken en dat we naast de woorden nu ook beelden hebben! Het hostel is prachtig, wat een werk is dat geweest! De samenwerking van de lokale mensen, de overheid en de stichting heeft fantastische resultaten opgeleverd! In de telefoongesprekken hoor ik dat de nieuwe plannen al weer borrelen en langzaam aan gestalte krijgen, fijn! Nog een paar dagen en dan wordt het uikijken naar een volgende trip (augustus hè, Ron)! Maar voor nu wordt er in NL al reikhalzend naar jullie uitgekeken....tot woensdagavond laat!