connectedtonamibia.reismee.nl

Rustdag, Mangettie West en het hostel

Zondag 13 februari

Deze dag is onze rustdag, heerlijk na zo'n drukke week. Even bijna niets doen ( wel weblog bijwerken). Na al de dagen van intensief bezig zijn met de zaken omtrent het hostel is het nu tijd om aandacht te besteden aan al het moois dat de natuur in Namibië ons te bieden heeft. We maken een gamedrive waar we o.a. een hele grote kudde elanden, bijzondere roofvogels giraffen en zebra's zien. Dit is echt genieten!

Maandag 14 februari

Het weekend is weer voorbij. Fé en Joop gaan naar Tsintsabis. Fé gaat verder met de muurschilderingen en Joop gaat basis computerles geven aan de medewerkers van Treesleeper. Toos en Ron blijven op de farm om een aantal zaken voor te bereiden en de verslagen bij te werken. Op de farm hebben we wel telefoon maar geen internet, de verslagen worden wel uitgewerkt maar nog niet gepubliceerd op het het weblog, daarvoor moeten we naar een internet cafe. Die middag maken Toos en Margaret de gordijnen voor het hostel af.

Er moet nog en oplossing worden gezocht voor het muskieten probleem in het hostel. Een muskietennet voor kinderen werkt niet echt, gaat allemaal erg snel stuk. Margaret heeft een goede oplossing die zij zelf ook op de farm gebruiken. Een soort van 'ambi puur' oplossing. Een apparaat waar je een container in kan doen die anti muskietenspul spuit. De tijdstippen van sprayen kun je programmeren, is tussen 16.00 en 22.00 uur. We hebben er 10 van nodig wat neerkomt 3.000 nab dollars is 300 euro. We gaan hiervoor nog op zoek naar sponsoren.

Dinsdag 15 februari

We zijn nu halverwege onze reis en het voelt als we hier al veel langer zijn. Joop en Fé gaan verder met waar ze gisteren zijn gestopt en Toos en Ron nog een keer naar Mangetti West. Ze hebben hier een afspraak met de manager van de farm (82.000 hectare groot) waar de school water van krijgt. Nadat we aan alle kindjes appels hebben uitgedeeld gaan we samen met dhr. Kavantuna (hoofd van de school) naar de farm. We worden erg hartelijk ontvangen door Dries Pretoria, de manager van de farm. Na de gewoonlijke plichtplegingen, komen we snel tot de kern van ons gesprek. Het leveren van water is geen probleem. Hij heeft dit ook al met het hoofdkantoor kortgesloten. Voor het leveren van energie kan hij niet zorgen. Hij heeft hier 2 generatoren voor die maar net voldoende electriciteit leveren voor zijn farm. Hiervoor zijn we dus afhankelijk van zonne-energie.

We spreken met hem ook de vervolgstappen door. Als eerste gaat dhr. Kavantuna aan de slag om sponsoren te vinden voor 2 watertanks (van 5.000), om het water in op te slaan bij de school. De farm zal het water dan leveren. Contracten hierover zullen met het ministerie van onderwijs worden gesloten. Daarnaast zal dhr. Kavatuna op zoek gaan naar sponsoren voor de solar-panelen. Het gaat hier de komende maanden mee aan de slag. Dhr. Preterius geeft nog aan dat hij hem nog wel aan een aantal contacten kan helpen voor eventuele sponsoring. In de komende maanden zullen er nog medewerkers van het Minsterie van Works komen om metingen te doen en de technische details verder in te vullen. Het was een constructieve bijeenkomst en het is nu aan de school om aan de slag te gaan. Als de school haar verplichtingen heeft ingevuld zullen wij als stichting zorg dragen voor de gebouwen.

Na de terugreis gaan Toos en Ron bij het hostel aan slag met de gordijnen. Ron gaat de 16 gordijnen railsen zo recht mogelijk ophangen. Toos gaat aan de slag met de gordijnen. Om 18.00 uur hangen alle gordijnen dat geeft een fijne sfeer. Fé is inmiddels klaar met de muurschilderingen en Joop heeft de training afgerond. Moe maar voldaan gaan we terug naar de farm.

Piet en Nita

Hallo Toos en de rest van deze mooie club.
Wat een prachtige en indrukwekkende verslagen.
Zo kunnen wij de werkzaamheden van jullie goed volgen en we begrijpen dat er veel en intensief onderhandeld dient te worden om alles gedegen en goed geregeld te krijgen.
We kijken uit naar het volgende verhaal.
Groetjes van ons.

Ingrid

Wat zijn jullie hard aan het werk! Mooi en goed werk! Fijn dat jullie ons zo meenemen tijdens deze reis, het word mij nu nog veel duidelijker hoe belangrijk ondersteuning is!
Take care!

Erik

Niet alleen de gordijnen geven een fijne sfeer, ook jullie verhalen. Bedankt dat jullie daar ook de tijd voor nemen.

ian & mama

Hoj
live ron
hoe is het met jou
is er veder nog niews
ik hou van jou en ik mis jou groetjs ian & mama