connectedtonamibia.reismee.nl

Windhoek en Otavi

4 februari

We zijn vanochtend nog naar de Dagbreek school geweest om aan een tweetal bijeenkomsten deel te nemen. We beginnen om alweer om 7.15 uur, met de wekelijkse bijeenkomst van de workers (ondersteunend personeel). Paul gaat voor en daarna heeft iedereen de ruimte om dingen in te brengen. Ron geeft namens aan hoe bijzonder, goed georganiseerd we de school vinden en dat zij daar een belangrijke bijdrage aan hebben. We hebben voor iedereen een paar kleine houten klompjes met de Nederlandse vlag eraan (gevonden door Ingrid op het internet, ze vallen zeer goed in de smaak, goed gedaan!). Daarna hebben we de weekafsluiting bijgewoond waarbij alle kinderen en de leerkrachten aanwezig waren. Daarna zijn we inkopen gaan doen en hebben Fé en Joop de wandtekening afgemaakt. Daarnaast hebben ze nog de contouren van een aantal beesten op de muur getekend die later door de kinderen ingekleurd en versierd kunnen worden. De Dagbreek school voelde voor ons als een grote familie, waar we deel van mochten uitmaken. Er was veel respect voor ieder individu

Die avond hebben we in ons B&B een heerlijke braai. We ontmoeten Klaas en zijn vrouw Dolly, zijn zonen (Alwyn en Pieter) en ook Paul met zijn kinderen zijn van de partij. Met Klaas hebben we uitgebreid gesproken over on ze projecten en de de toekomst ervan. Met Pieter die een aantal lodges mede bezit, hebben we overlegd over de mogelijkheden om met Nederlanders/sponsoren door Namibië te reizen. Deze reis zou een combinatie moeten zijn van vakantie en projecten bezoeken. Naast al dat praten was het eten heerlijk met lekkere wijn en veeeeeel vlees.

5 februari

Na een vroeg ontbijt gaan we op weg richting het noorden. Wij rijden via Okahandja, Otjiwarongo naar Otavi waar we om 14.30 uur aankomen na een rit van ongeveer 400 km. We verblijven 2 nachten in de lodge Gabus (www.natron.net/tour/gabus ). De eigenaren Heinz en Heidi (echte lokale Nambiers) kent Toos al enkele jaren. We worden dan ook erg hartelijk ontvangen. Om 17.00 uur gaan we op een game drive om wild te bekijken. Voor Ron is dit de eerste keer. Toos, Fé en Joop zijn al ervaren rotten in het game driven. We zien onder andere: impala's, gnoes, waterbok, giraffen, jakhals, hartebeest, wrattenzwijnen, bergzebra's, struisvogels en dikdiks. Na een lekkere maaltijd gaan we (sommigen) op tijd, moe en voldaan naar bed.

6 februari

Vandaag is het een relaxdag, geen projecten op het programma. Na het ontbijt gaan we met Heinz een bushwalk maken. We hebben geluk want het blijft droog en hij laat ons een deel van zijn land zien. Hij maakt ons wegwijs over de flora en fauna van dit gebied (Otavi mountains). Na ons schoonheidsslaapje hebben we nog een mooi gesprek met Heinz gehad, over de situatie van de scholen in deze omgeving. Morgen gaan we met hem en zijn vrouw een bezoek brengen aan diverse scholen en daarna zullen we vertrekken we naar Tsumeb. De avond is gereserveerd voor wederom een lekkere braai.

Mooi pad,

Fé, Toos, Joop en Ron

Ingrid

Fijn jullie verhalen te lezen! Het blijft een verrassing of er een verhaal geplaatst kan worden he, met die onweersvlagen daar! Enneh, keep up the good work EN de schoonheidsslaapjes :), dat beloofd wat voor ons bij de terugkomst!

Erik

'terug naar school' is zo wel heel bijzonder. Bedankt voor de verhalen! Geniet van de relaxdagen, samen met de 'werkdagen' wordt het zo 'jouwmooistetijdopaarde?!

Piet en Nita

Hallo Toos,
wat een mooie reisverslagen en foto's.
We vinden het leuk als je ons zo op de hoogte houd.
Vergeet niet om er ook echt van te genieten.
Heel veel groetjes van ons.

marijke.der.kinderenonsnet.nu

Toos en reisgenoten
Ik heb jullie verhaal met belangstelling gelezen.Heerlijk zo in de natuur en de warmte.Hier verlang ik ook naar,Hier alleen regen en storm.Dus Toos als je hier nu wilt golfen is dat niet leuk. Ik kijk weer naar jullie verhalen uit.Groetjes Marijke

caroline

lieve Joop en Fe
Vandaag las ik in de krant dat Han Peijnenburg is overleden afgelopen zaterdag. Er staat (nog) geen advertentie in de krant maar een verhaal over hem zelf. ik Ik neem aan dat hij in stilte wordt begraven. Ik weet niet of jullie hier nog iets mee willlen, maar ik vond toch dat jullie het moesten weten. Sorry dat het via deze weg gebeurt maar dit is waarschijnlijk de snelste.
Als ik verder iets moet ondernemen dan laat maar weten. liefs Caroline