connectedtonamibia.reismee.nl

Windhoek en de Dagebreek school

Hallo allemaal,

De eerste 2 dagen in Windhoek zitten er bijna op en tijd voor ons eerste echte verslag. Deze dagen waren enerverend, mooi, indrukwekkende en soms ook heftig voor ons maar Toos vindt het hier allemaal ook nog wel meevallen.

Na een goede vlucht heeft Alwyn (zoon van Klaas, zij zijn beiden contactpersonen in Namibië) ons naar het B&B gebracht. Mooi nieuw onderkomen dat de African Sun heet, met een super gastvrije eigenaar Eghart. Op onze eerste dag hebben we Moses ontmoet. Moses is de manager van Treesleeper (www.treesleeper.org) in Tsintsabis (noordoost Namibië). Dit is een community campsite. Hier kun je kamperen en hier werken alleen lokale mensen. Het is een werkgelegenheidsproject, opgezet door een Nederlandse antropoloog.

Moses had een aantal punten met ons te bespreken. Een van de belangrijkste zaken is het kopen van een geschikte auto met laadbak. Hiervoor heeft Wilde Ganzen (is een particuliere stichting die projecten subsidieert) een bonus toegekend aan onze stichting. Om deze bonus te verkrijgen hebben we verschillende acties uitgevoerd (o.a.kunst- verkooptentoonstelling). Eigenlijk is het dus een bonus op door ons gevoerde acties die ondersteund worden door Wilde Ganzen.

We hebben met Moses ook uitgebreid gesproken over de website en de computertraining voor de medewerkers van Treesleeper. Wat betreft de website moet nog een aantal hobbels genomen worden. Zowel op technisch als grafisch gebied. Wanneer we Tsumeb zijn gaan we op zoek naar bedrijven die ons daarbij kunnen helpen. Voor de computertraining hebben we de kennis op dit gebied van de medewerkers doorgenomen. Er zijn grote verschillen, aangezien het gaat om 10 personen hebben we besloten dat Joop en Ron de trainingen 1 op 1 te doen.

Het was mooi om Moses een bevlogen en betrokken Bushmen (is een achtergestelde bevolkingsgroep, waarvoor ons erg voor inzetten) te mogen ontmoeten. We hebben de dag afgesloten met een heerlijk etentje bij Joe's, bekend voor het lekker wild dat ze serveren.

De tweede dag begint erg vroeg. Alwyn komt ons om 7.15 uur ophalen en brengt ons naar de Dagebreek school hier in Windhoek. Dit is een school voor speciaal onderwijs, hier zit een grote diversiteit aan kinderen. Kinderen met grote leerachterstand en vele hebben in meer of minderen mate een lichamelijke of geestelijk beperking. Hiervan zijn er maar 2 in heel Namibie. We worden heel welkom ontvangen door Paul de principal. Hij heeft ons de hele ochtend op sleeptouw genomen. Hij heeft zijn toekomstplannen voor de school ontvouwd en ons uitgebreid rondgeleid. We hopen dat de foto's een goed beeld schetsen van de situatie. We gaan proberen connecties leggen tussen speciale scholen in Nederland en zijn school. Want een van de belangrijkste zaken waar hij ons om vroeg was om zijn personeel te trainen en hen zo naar een (nog) hoger niveau te brengen.

De middag was voor Fé want we gingen creatief aan de slag met een groep van 8 leerlingen van de school. Alle kinderen hebben zelf een onderwerp getekend en later op de muur aangebracht en met verf ingekleurd. Het resultaat was een prachtige wandschildering.

Sie jou weer,

Toos, Fe, Joop en Ron

Marc Schoutrop

Fijn om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen.. Heel veel succes en vergeet
niet te genieten..

Keep up the good work!

Groeten,

Marc

Erik van den Boogaard

De foto's geven een goed beeld hoor! De uitstraling van de mensen daar laat maar weer eens zien dat plezier zich niet laat meten aan grote 'rijkdom' en absolute gezondheid. Foto's om maar weer even bij stil te staan.....

Bart van Lotringen

Hoi Joop & Fe,

Leuk om het zo allemaal te volgen.
Ga zo door met deze verhalen.
Veel plezier, Bart.